Skip to content

Modernin tietotyön ja toimivan IT:n yhteistyö

Moderni tietotyö

Edellisessä artikkelissamme viime viikolla puhuimme siitä, mitä on moderni tietotyö meidän käsityksemme mukaan. Löydät artikkelin täältä.

Tässä artikkelissa käsittelemme niitä asioita, joiden katsomme olevan välttämättömiä, jotta tietotyön hedelmät päästään poimimaan. Pidämme listoista ja jaetuista kokonaisuuksista, joten myös tämä juttu on pilkottu osiin. Osat eivät ole tärkeys- tai kriittisyysjärjestyksessä, vaan mielestämme kaikkien osa-alueiden tulee olla kunnossa.

Tietoturva

Valitettavasti (tai onneksi) tietoturva on noussut viime aikoina erittäin suureen rooliin. Myös käyttäjien ymmärrys siitä, että omiin tai yrityksen laitteisiin ei voi asentaa ketteryyden nimissä mitä tahansa, on kasvanut. Mielestämme vähimmäisvaatimus on ehdollinen pääsynhallinta ja MFA (käytät sovellusta kirjautumisesi vahvistamiseen), toimiva ja kattava tietoturvaohjelmisto (kuten Microsoft Defender), keskitetty laitehallinta ja tietoturvalliset selaimen asetukset (esim. lisäosien asennus on hyvin hallittua).

Tämän lisäksi kannustamme asiakkaitamme jatkuvasti siihen, että tietoturva käydään koko IT-infrastruktuurin osalta läpi kattavasti sekä säännöllisesti ja todennetaan, esim. auditoimalla se ulkopuolisella taholla.

Edellä mainitut asiat eivät ole koskaan ristiriidassa modernin ja ketterän tietoturvan kanssa.

Laitteet

Päätelaitteet voivat olla mahdollisuus ja riski. Siksi koko päätelaitepolitiikkaa tulisi tarkastella useammasta eri näkökulmasta. Kaukana ovat ne ajat, kun mitä tahansa halvinta konemallia voitiin tarjota työntekijöille vakioinnin nimissä. Hyvät osaajat nimittäin yhä useammin osaavat myös pyytää ne laitteet, joilla haluavat tehdä töitä. Jos päätelaitteet saavat käyttäjät käyttämään omia laitteita, joita vielä ei ole ulotettu organisaation tietoturvan piiriin, syntyy ongelma, jota on vaikea hallita. Ennen pitkää se kostautuu siten, että sitä modernia tietotyötä ja pääsyä järjestelmiin tulee estää, jotta yrityksen tieto-omaisuus ja järjestelmät eivät vaarannu. Usein hyvät, pitkän elinkaaren tuetut laitteet tarjoavat myös parhaan käyttäjäkokemuksen ja tuen.

Tuki

Vaikka olemme ottaneet valtavan loikan kohti yhä itsenäisempää tietotyötä, jossa tukea tarvitaan vähemmän, tulisi sitä kuitenkin olla helposti saatavilla. Esim. laiterikkojen, käyttökatkojen tai ohjelmistopäivitysten aikana. Vanha kunnon helppari tai service desk on parhaimmillaan käyttäjän paras ystävä, kun se toimii. Jos laitteesi ei ole minkään etätuen mahdollisuuden piirissä, voi odotus olla joskus luokattoman pitkä. Tuki voi myös edelleen olla sitä paikan päällä tapahtuvaa auttamista. Esim. laitevaihtojen tai päivitysten yhteydessä. Ei, se ei ole pelkästään vanhanaikaista, vaan joskus nopeampaa ja välttämätöntä. Ketterää, modernia tietotyötä tukevaa!

Varmistus

Kaikki on pilvessä ja turvassa, eikö? No eipä usein ole ja harmittavan usein vieläkin törmätään tilanteeseen, jossa luultiin tiedon tallentuvan pilveen ja sen olevan automaattisesti varmistettua. Sorruttiin niin ketterään tietotyöhön, että perusasiat jäivät tekemättä. Hybridipilviratkaisut tarjoavat loistavat mahdollisuudet modernin tietotyön turvalliselle, eheälle ja jatkuvalle tekemiselle. Myös pilvi voi pettää……se kun on vain laitesali jossain päin maailmaa, mutta ihmisen tekemä ja rakentama.

Jos modernin tietotyön ja toimivan IT:n yhteistyö kiinnostaa tai haluat jutella siitä lisää, ota rohkeasti yhteyttä.

Olemme käsitelleet aihetta myös pelikirja-artikkeleissamme ja sivuillamme:
Pelikirja
Microsoft-videosarja: Pelikirja
Mihin organisaatio tarvitsee pelikirjaa?


VM IT on kotimainen, ketterä ja nopea palvelutoimija, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia IT-palveluita yrityksille ja yhteisöille. Yhtiön kotipaikka on Espoo. Autamme mielellämme asiakkaitamme kartoittamaan kokonaisvaltaisesti tietotyön tilanteensa sekä tuomme selkeät ratkaisut ja toimenpiteet suunniteltuina asiakkaan käyttöön. Tarjoamme tukea sekä PC- että Apple (Mac)-käyttäjille.